skip to Main Content

#01 – Vi oplever flere fejl, når vi ansætter nye medarbejdere

En ny medarbejder vil naturligt lave flere fejl end en erfaren medarbejder. Faktisk kan en god onboarding reducere antallet af fejl med op til 50%! Når en organisation oplever uforholdsmæssigt flere fejl end man må forvente, så skyldes til typisk én eller flere af følgende parametre:

  • Manglende plan for oplæringen
  • Mangel på plan for mentorer (hvem der skal lære op)
  • At planen for en ny medarbejder er for ambitiøs

Se hvordan Champ leverer struktureret onboarding nedenfor og læs hele artiklen under videoen.

Hvad koster jeres fejl? Prøv vores beregner under artiklen. Har kan du beregne, hvor meget I kan spare ved struktureret onboarding og sidemandsoplæring.

IT platformen Champ kan hjælpe med at gøre medarbejdere hurtigere produktive

Champ er en innovativ IT løsning, der tager hånd om udfordringen med sidemandsoplæring og kompetencestyring – på én simpel og effektiv platform.

Prøv at se med her i videoen, hvordan vi med et effektivt onboarding forløb kan sikre en effektiv og hurtig oplæring.

Bruger I Champ, bliver træningen sat i system, der er overblik for alle parter, træningspunkterne er prioriteret, og der er en realtime status på træningen både for medarbejder og mentor/leder.

Ved at den nye medarbejder kommer sikkert igennem træningsplanen, læringen er dokumenteret, træningspunkterne kan genbesøge efter behov og at træningen ikke mindst er nøje planlagt og struktureret træning, mindskes fejlraten drastisk i de fleste organisationer.

Oplever I også forholdsmæssig flere fejl ved nye medarbejdere?

Færre fejl ved struktureret onboarding af nye medarbejdere

Naturligt nok vil en ny medarbejder lave flere fejl end en erfaren medarbejder. Desværre oplever mange organisationer uforholdsmæssigt flere fejl end man må forvente. Vi har tal som viser, at antallet af fejl kan reduceres med op til 50% ved et struktureret onboarding program.

De unødvendige fejl forsaget af nye medarbejdere skyldes ofte ét eller flere af følgende elementer:

  • Manglende plan for oplæringen
  • Mangel på plan for mentorer – for hvem der skal lære op
  • At planen for en ny medarbejder ofte er for ambitiøs (for meget viden på kort tid)
  • Personafhængig oplæring uden vejledninger
  • Tid – der er travlt og træning nedprioriteres

En manglende plan betyder, at en medarbejder rammer ind i tilfældig oplæring. Det hele bliver overladt til ildsjæle, når de har tid og overskud. Men hvem siger, at de lærer den nye de rette emner, på det rette tidspunkt, på den rette måde? Og hvis mentoren kan variere, hvem siger så at de nye kolleger får nogenlunde ens oplæring?

En god plan indeholder en struktureret oversigt over de emner der skal læres og gerne også med en form for prioritering. Nogle videnområder er vigtigere end andre (kritiske).

Det sker ofte, at oplæringsprocessen er meget ambitiøs. Når træningsseancer så bliver udsat, så bliver den nye kollegas forventninger ikke udfriet. Det er bedre at lade være med at love noget, end det er at love noget og ikke holde det…

Hvis planens prioriteringsopgave er for stor, så skyldes det sandsynligvis, at der er for meget på listen. Så er det bedre at dele op i mindre bidder og give medarbejderen tryghed undervejs. En stor uoverskuelig liste fremmer ikke trygheden for en ny medarbejder.

Ifølge en artikel på HR.com tager det 8-12 måneder, før nye medarbejdere er lige så dygtige, som deres mere erfarne kolleger. Så der er ingen grund til, at den nye medarbejder skal lære det hele på én gang.

En god plan har også en oversigt over trænerne – eller mentorerne. Og der er ikke nødvendigvis tale om én mentor. Hvert område kan have en mentor. Måske skal kollega A lære den nye om sikkerhed og kollega B om en arbejdsproces.

Når en medarbejder træner en kollega, så er det også vigtigt, at der trænes ud fra en vejledning eller en arbejdsbeskrivelse. Alternativet er ofte, at den erfarne medarbejder viser processen og afslutter med kommentaren – ”sådan gør jeg, men du finder nok hurtigt din egen måde at gøre det på”. Men når vi gør tingene forskelligt, så har vi sværere ved at hjælpe hinanden og sværere ved at forbedre en arbejdsproces.

Hvis processen skal effektiviseres, så er det en fordel, hvis en mentor kan samle behovet for træning. På den både kan man undgå træning af kollega NN i proces A om mandagen og så igen af kollega MM om torsdagen…

Behov for at reducere antallet af fejl pga. nye medarbejdere?

Beregning af business case

Prøv den simplificerede beregner for at få en indikation af besparelse ved implementering af Champ i jeres organisation.

Reduktion af fejl foresaget af nye medarbejdere

Reduktion af fejl generelt - ikke nye medarbejdere

Andre udfordringer Champ kan løse...

#01 – Vi Oplever Flere Fejl, Når Vi Ansætter Nye Medarbejdere
#02 – Vi Har Lang Oplæringstid Og Stort Tab I Produktivitet Ved Ansættelsen Af Nye Medarbejdere
#03 – Vi Har For Stor Udskiftning Blandt Nye Medarbejdere
#04 – Mentorer Træner Kolleger Med Varierende Metoder Og Kvalitet
#05 – Vi Oplever Tilfældigheder Og Mangel På Struktur I Hvem Der Træner En Ny Kollega
#06 – Vi Har Personafhængighed På Kritiske Opgaver
#07 – Vi Har Ikke En God Kobling Imellem Strategi, Mål Og De Nødvendige Kompetencer
#08 – Vi Bruger Meget Tid På Træningsplaner Og Kompetenceoversigter – Og På Linket Imellem De To
#09 – Vi Oplever Brud På Sikkerhedsforskrifter Pga. Manglende Viden
#10 – Vores Kompetenceoversigter Er I Forskellige Formater Og Kan Ikke Ses På Tværs I Organisationen
#11 – Vi Taber Viden Og Produktivitet, Når En Dygtig Medarbejder Stopper
#12 – Vi Har Svært Ved At Dokumentere Træning Af Medarbejdere (compliance Og ISO)

Skal du med på holdet?

Følg udviklingen! Få Flexkoms nyhedsbrev og bliv opdateret på aktuelle emner indenfor træning, kompetencestyring, Lean osv.
close-link
Back To Top
×Close search
Search