skip to Main Content

#04 – Vi oplever tilfældigheder og mangel på struktur i hvem der træner en ny kollega

God sidemandsoplæring er afgørende ved ansættelsen af nye medarbejdere. Men hvem skal lære den nye op? Desværre ender oplæringsopgaven ofte hos de mest sociale medarbejdere. Men er de medarbejdere de rette til oplæring i alle opgaver?

Mangel på struktur giver unødvendig lang oplæringstid, flere fejl og utilfredshed i organisationen.

Se hvordan Champ sætter navne på de personer, som skal stå for oplæring af nye medarbejdere. Læs resten af artiklen under videoen.

IT platformen Champ er med til at få valgt de rette mentorer

Champ er en innovativ IT løsning, der tager hånd om udfordringen med sidemandsoplæring og kompetencestyring – på én simpel og effektiv platform.

Se med i videoen, hvor vi opretter videnselementer og udpeger både vidensejere og eksperter, så træningen foretages af de rette personer.

Ved at lade de udvalgte nøglemedarbejdere være ansvarlig for hver deres videnselementer, sikres overførsel af viden fra de rette, kompetente personer og ikke blot af den der lige havde tid. Det øger kvaliteten i oplæringen er bl.a. med til at mindske fejl.

Oplever I også tilfældig oplæring af de nye medarbejdere?

Struktur på oplæring giver bedre og hurtigere oplæring, færre fejl og mere tilfredse medarbejdere

Mangel på plan for træning af en ny medarbejder kan skabe meget støj i en afdeling. Alle har travlt, så hvem skal tage sig af den nye? Det ender typisk med, at den mest sociale medarbejder tager opgaver. Men er vedkommende den rette til at træne den nye medarbejder i alle discipliner? Og ved vedkommende hvad lederen ønsker, at den nye skal lære?

En manglende plan betyder, at en medarbejder rammer ind i tilfældig oplæring. Det hele bliver overladt til ildsjæle, når de har tid og overskud. Men hvem siger, at de lærer den nye de rette emner, på det rette tidspunkt og på den rette måde? En god plan indeholder en struktureret oversigt over de emner der skal læres og gerne også med en form for prioritering. Nogle videnområder er vigtige end andre (kritiske).

Husk at der ikke nødvendigvis er tale om én mentor. Hvert område kan have en mentor. Måske skal medarbejder A lære den nye kollega om sikkerhed og medarbejder B om en arbejdsproces.

Vil I også have struktur på oplæring af nye medarbejdere?

Andre udfordringer Champ kan løse...

#01 – Vi Oplever Flere Fejl, Når Vi Ansætter Nye Medarbejdere
#02 – Vi Har Lang Oplæringstid Og Stort Tab I Produktivitet Ved Ansættelse Af Nye Medarbejdere
#03 – Vi Har Stor Udskiftning Blandt Nye Medarbejdere
#04 – Vi Oplever Tilfældigheder Og Mangel På Struktur I Hvem Der Træner En Ny Kollega
#05 – Mentorer Træner Kolleger Med Varierende Metoder Og Kvalitet
#06 – Vi Har Personafhængighed På Kritiske Opgaver
#07 – Vi Har Ikke En God Kobling Imellem Strategi, Mål Og De Nødvendige Kompetencer
#08 – Vi Bruger Meget Tid På Træningsplaner Og Kompetenceoversigter – Og På Linket Imellem De To
#09 – Vi Oplever Brud På Sikkerhedsforskrifter Pga. Manglende Viden Og/eller Træning
#10 – Vores Kompetenceoversigter Er I Forskellige Formater Og Kan Ikke Ses På Tværs I Organisationen
#11 – Vi Taber Viden Og Produktivitet, Når En Nøglemedarbejder Stopper
#12 – Vi Har Svært Ved At Dokumentere Træning Af Medarbejdere (compliance Og ISO)
#13 – Vi Oplever, At Standarder Og Instruktioner Ikke Følges, Da De Ikke Er Let Tilgængelige
#14 – Vi Bruger Meget Tid På At Lave Og Opdatere Standarder Og Instruktioner

Skal du med på holdet?

Følg udviklingen! Få Flexkoms nyhedsbrev og bliv opdateret på aktuelle emner indenfor træning, kompetencestyring, Lean osv.
close-link
Back To Top
×Close search
Search