skip to Main Content

#02 – Vi har lang oplæringstid og stort tab i produktivitet ved ansættelsen af nye medarbejdere

Ved ansættelse af en ny medarbejder, sker der et uundgåeligt tab af produktivitet. Men at tabet bliver større end nødvendigt, skyldes ofte et ustruktureret og unødvendigt langt oplæringsprogram. Et godt onboarding program kan øge nyansattes præstation med 30% – og det i en periode på 8-12 måneder, som en oplæring typisk tager.

Oplæringstiden bliver ofte lang som følge af:

  • Manglende plan for oplæringen
  • Mangel på plan for mentorer (hvem skal lære op)
  • For ambitiøse planer
  • Personafhængig oplæring uden arbejdsbeskrivelser

Se hvordan Champ reducere produktivitetstabet nedenfor og læs hele artiklen under videoen.

Hvad koster jeres oplæring? Prøv vores beregner under artiklen. Har kan du beregne, hvor meget I kan spare ved struktureret onboarding og sidemandsoplæring.

IT platformen Champ kan hjælpe med at afkorte oplæringstiden og reducere tab af produktivitet

Champ er en innovativ IT løsning, der tager hånd om udfordringen med sidemandsoplæring og kompetencestyring – på én simpel og effektiv platform.

I videoen vises hvor let træning kan sættes i gang og hvordan træningen kan deles op i flere roller for at prioritere træningen.

Bruger I Champ, bliver træningen sat i system, der er overblik for alle parter, træningspunkterne er prioriteret, og der er en realtime status på træningen både for medarbejder og mentor/leder.

Øget effektivitet på 30% for en ny medarbejder lyder måske af meget. Men med fx ”bare” 10% stigning i effektiviteten samt en hurtigere oplæring, vil Champ være en temmelig god business case. Prøv beregneren nederst i artiklen.

Oplever I også lang oplæringstid og tab i produktivitet ved nye medarbejdere?

Struktureret onboarding giver hurtigere oplæring og mindre tab i produktivitet

Under oplæringen af en ny medarbejder, sker der et uundgåeligt tab af produktivitet. Men at tabet bliver større end nødvendigt, skyldes ofte et unødvendigt langt onboarding program. Ifølge en undersøgelse fra Recruiting Roundtable kan et godt onboarding program øge nyansattes præstation med 30%. Og 30% kan både være mange penge og giver samtidigt den nye medarbejder en bedre start i de nye omgivelser.

Ifølge en artikel på HR.com tager det 8-12 måneder, før nye medarbejdere er lige så dygtige, som deres mere erfarne kolleger. Dette tal er et gennemsnit og kan variere meget. Uanset betyder summen af de to undersøgelser, at en produktivitetsforøgelse på 30% kan gavne over flere måneder.

Oplæringstiden bliver ofte for lang – og medfører unødvendigt produktivitetstab – som følge af:

  • Manglende plan for oplæringen
  • Mangel på plan for mentorer – for hvem der skal lære op
  • At planen for en ny medarbejder ofte er for ambitiøs (for meget viden på kort tid)
  • Personafhængig oplæring uden arbejdsbeskrivelser
  • Tid – der er travlt og træning nedprioriteres

Der er mange knapper at dreje på, når det gælder reduktion af oplæringstiden ved onboarding af nye medarbejdere. Her nogle tips til reduktion af oplæringstiden:

  • En god plan sikrer, at de rette ting læres først – og også hurtigt efter starten i det nye job. Det betyder, at der ikke sker en unødvendig forsinkelse.
  • God onboarding udpeger også de mentorer, som skal lære den nye kollega op. Det reducerer også forsinkelse. Desuden sikrer en klar mentorrolle også, at hver mentor har fokus på punkter i planen – ikke hvad de selv tænker er vigtigt.
  • Desuden har en god onboarding plan også en prioritering af de områder, som den nye medarbejder skal lære. Med en oplæringstid på 8-12 måneder (gennemsnit), så er der ingen grund til at træne det hele på én gang. En god prioritering giver også hurtigere oplæring.
  • Det giver også reduktion i oplæringstiden, hvis lederen har et overblik over træningens fremdrift. Det giver en klar prioritering i forhold til fokus og evt. opfølgning på træning.
  • Når en medarbejder træner en kollega, så er det også vigtigt, at der trænes ud fra en vejledning eller en arbejdsbeskrivelse. Alternativet er, at den nye medarbejder ofte kommer i tvivl og skal spørge. Det giver fejl, forstyrrelser hos kollegerne og forsinkelse i oplæringen.
  • Desuden vil træning der er sat i system sikre, at mentorer kan slå træning sammen, hvis flere nye medarbejdere skal lære det samme. Det afkorter også træningstiden.
  • Desuden vil træning der er sat i system sikre, at alle trænes i det samme. Det giver færre usikkerheder, spørgsmål og gentræninger.

Vil I også reducere oplæringstiden og tabet i produktivitet ved nye medarbejdere?

Beregning af business case

Prøv den simplificerede beregner for at få en indikation af besparelse ved implementering af Champ i jeres organisation.

Andre udfordringer Champ kan løse...

#01 – Vi Oplever Flere Fejl, Når Vi Ansætter Nye Medarbejdere
#02 – Vi Har Lang Oplæringstid Og Stort Tab I Produktivitet Ved Ansættelsen Af Nye Medarbejdere
#03 – Vi Har For Stor Udskiftning Blandt Nye Medarbejdere
#04 – Mentorer Træner Kolleger Med Varierende Metoder Og Kvalitet
#05 – Vi Oplever Tilfældigheder Og Mangel På Struktur I Hvem Der Træner En Ny Kollega
#06 – Vi Har Personafhængighed På Kritiske Opgaver
#07 – Vi Har Ikke En God Kobling Imellem Strategi, Mål Og De Nødvendige Kompetencer
#08 – Vi Bruger Meget Tid På Træningsplaner Og Kompetenceoversigter – Og På Linket Imellem De To
#09 – Vi Oplever Brud På Sikkerhedsforskrifter Pga. Manglende Viden
#10 – Vores Kompetenceoversigter Er I Forskellige Formater Og Kan Ikke Ses På Tværs I Organisationen
#11 – Vi Taber Viden Og Produktivitet, Når En Dygtig Medarbejder Stopper
#12 – Vi Har Svært Ved At Dokumentere Træning Af Medarbejdere (compliance Og ISO)

Skal du med på holdet?

Følg udviklingen! Få Flexkoms nyhedsbrev og bliv opdateret på aktuelle emner indenfor træning, kompetencestyring, Lean osv.
close-link
Back To Top
×Close search
Search