skip to Main Content

#03 – Vi har stor udskiftning blandt nye medarbejdere

Manglen på et struktureret onboarding program er årsag til, at cirka 15% af medarbejderne siger op! Et struktureret program kan desuden øge sandsynligheden for, at medarbejderne bliver i mindst 3 år med cirka 70%!

Store tal med høje omkostninger til følje. Se hvordan Champ leverer et struktureret onboarding program nedenfor. Læs hele artiklen under videoen.

IT platformen Champ kan være med til at reducere udskiftning blandt nye medarbejdere

Champ er en innovativ IT løsning, der tager hånd om udfordringen med sidemandsoplæring og kompetencestyring – på én simpel og effektiv platform.

Se videoen, og få en fornemmelse af hvordan Champ nemt giver medarbejderen en oversigt over træningsplan, prioritering af punkterne, hvem der er mentor/ekspert og hvem man kan spørge om hjælp.

Med struktureret oplæring skabes en tryg opstart for medarbejderen. Hermed øges tilfredsheden helt automatisk, som igen hjælper med at fastholde medarbejderne.

Oplever I også, at medarbejdere stopper efter kort tid?

Et struktureret onboarding program reducerer personaleomsætningen markant

Ifølge en artikel på HR.com sagde 15% af medarbejdere, at manglen på et effektivt onboarding program påvirkede deres beslutning om at sige op. Desuden er medarbejdere, ifølge samme artikel, der deltager i et struktureret onboarding program 69% mere tilbøjelige til at blive i organisationen i mindst 3 år.

Dermed kan vi konkludere, at en væsentlig sidegevinst ved et effektivt onboarding program er, at medarbejderne bliver længere.

Nøgleordene er forventningsafstemning og tryghed. Når du fra starten af din ansættelse kan se hvad du skal trænes/kunne i din rolle, er du mere tryg i din stilling. Der er en klar forventningsafstemning imellem dig, din leder og dine kolleger.

Hvis træningsplanen kan fremsendes inden jobstart (den kan med fordel vises i jobsamtalen), så er det ydermere med til at give en god og tryg opstart i et job.

Som ny kan det også virke frustrerende, at man ofte skal spørge. Værre er det, hvis man skal søge efter den rette kontaktperson. Det skaber både frustrationer for den nye og irritationer i den øvrige organisation. Derfor kan et træningsprogram med fordel indehold en oversigt over kontaktpersoner inden for forskellige kompetenceområder.

At man ansætter den helt rette medarbejder, med de rette kompetencer, er naturligvis også medvirkende til, at medarbejderne bliver længere og føler sig mere værdsatte. Læs mere om sikring af de rette kompetencer i punktet ”Strategi, mål og kompetencer”.

Vil I også gerne, at nye medarbejdere bliver længere i jobbet hos jer?

Andre udfordringer Champ kan løse...

#01 – Vi Oplever Flere Fejl, Når Vi Ansætter Nye Medarbejdere
#02 – Vi Har Lang Oplæringstid Og Stort Tab I Produktivitet Ved Ansættelse Af Nye Medarbejdere
#03 – Vi Har Stor Udskiftning Blandt Nye Medarbejdere
#04 – Vi Oplever Tilfældigheder Og Mangel På Struktur I Hvem Der Træner En Ny Kollega
#05 – Mentorer Træner Kolleger Med Varierende Metoder Og Kvalitet
#06 – Vi Har Personafhængighed På Kritiske Opgaver
#07 – Vi Har Ikke En God Kobling Imellem Strategi, Mål Og De Nødvendige Kompetencer
#08 – Vi Bruger Meget Tid På Træningsplaner Og Kompetenceoversigter – Og På Linket Imellem De To
#09 – Vi Oplever Brud På Sikkerhedsforskrifter Pga. Manglende Viden Og/eller Træning
#10 – Vores Kompetenceoversigter Er I Forskellige Formater Og Kan Ikke Ses På Tværs I Organisationen
#11 – Vi Taber Viden Og Produktivitet, Når En Nøglemedarbejder Stopper
#12 – Vi Har Svært Ved At Dokumentere Træning Af Medarbejdere (compliance Og ISO)
#13 – Vi Oplever, At Standarder Og Instruktioner Ikke Følges, Da De Ikke Er Let Tilgængelige
#14 – Vi Bruger Meget Tid På At Lave Og Opdatere Standarder Og Instruktioner

Skal du med på holdet?

Følg udviklingen! Få Flexkoms nyhedsbrev og bliv opdateret på aktuelle emner indenfor træning, kompetencestyring, Lean osv.
close-link
Back To Top
×Close search
Search