skip to Main Content

#08 – Vi bruger meget tid på træningsplaner og kompetenceoversigter – og på linket imellem de to

Aktiv kompetencestyring kræver regelmæssig opdatering og opfølgning på den gældende kompetenceoversigt for afdelingen. Ledere bør regelmæssigt spørge:

  • Har medarbejdere opnået nye kompetenceniveauer? Eller mistet nogle?
  • Er der opstået nye krav til afdelingens kompetenceniveau?
  • Er der opstået nye kompetencebehov? Eller er nogle behov udgået?
  • Og afledt af ovenstående – skal der igangsættes nye træningsplaner?

Aktiv kompetencestyring er nøglen til opnåelse af målsætninger. Desværre påfører aktiv kompetencestyring en del administrative opgaver til lederne. Tid som bliver taget fra den daglige ledelse.

Se hvordan Champ kan hjælpe ledere lettere igennem opgaven med aktiv kompetencestyring. Læs hele artiklen under videoen.

IT platformen Champ kan nedbringe tiden brugt på kompetenceoversigter og træningsplaner

Champ er en innovativ IT løsning, der tager hånd om udfordringen med sidemandsoplæring og kompetencestyring – på én simpel og effektiv platform.

Som leder kan du med Champ spare masser af tid. Træningen for en medarbejder startes med to klik, mentoren får automatisk besked, træningen kan følges i realtime og kompetenceoversigten er altid 100% opdateret. Se videoen og se hvor let der kan spares tid.

Slip for meget bøvl ved at have jeres træningsplaner elektronisk liggende i Champ. Træningen sættes hurtigt i gang, hver enkelt medarbejders træning kan følges i mindste detalje og der er klar dokumentation af træningen.

Oplever I også en tung administrativ opgave i aktiv kompetencestyring?

Aktiv kompetencestyring kan tage tid fra den daglige ledelsesopgave – opgaven kan dog automatiseres

En kompetencestrategi med god og aktiv kompetencestyring er afgørende for opnåelse af afdelingens målsætninger. Aktiv kompetencestyring er ensbetydende med en regelmæssig opdatering og opfølgning på den gældende kompetenceoversigt for afdelingen. En leder bør regelmæssigt stille en række spørgsmål:

  • Har nogle af mine medarbejdere opnået nye kompetenceniveauer? Eller mistet nogle?
  • Er der opstået nye krav til afdelingens kompetenceniveau i forhold til afdelingens mål og strategier? Skærpede krav? Eller lavere krav?
  • Er der opstået nye kompetencebehov? Eller er nogle behov udgået?
  • Og afledt af ovenstående – skal der igangsættes nye træningsplaner for medarbejdere og mentorer?

I jagten på ovenstående aktive kompetencestyring, så må effekten ikke blive ædt op af en masse administrativt arbejde. Risikoen ligger specielt i linket imellem kompetenceoversigten og træningsplaner. Hvis der ikke er et link, så skal man først opdatere kompetenceoversigten, for bagefter at åbne en træningsplan (eller lave en plan) og opdatere denne. Derefter skal den distribueres til både medarbejder og mentor. Efterfølgende skal der følges op på træningsplanens fremdrift.

Et godt system til aktiv kompetencestyring har et stærkt og tidsbesparende link imellem kompetenceoversigten og træningsplaner. Et stærkt og tidsbesparende link indebærer bl.a.:

  • Let og intuitiv igangsætning af ny træning i kompetenceoversigten
  • Igangsætningen af ny træning giver automatisk besked til både medarbejder og mentor
  • Fremdrift i træningen meldes automatisk retur til kompetenceoversigten

Vil I også bruge mindre administrativ tid på kompetencestyring?

Andre udfordringer Champ kan løse...

#01 – Vi Oplever Flere Fejl, Når Vi Ansætter Nye Medarbejdere
#02 – Vi Har Lang Oplæringstid Og Stort Tab I Produktivitet Ved Ansættelse Af Nye Medarbejdere
#03 – Vi Har Stor Udskiftning Blandt Nye Medarbejdere
#04 – Vi Oplever Tilfældigheder Og Mangel På Struktur I Hvem Der Træner En Ny Kollega
#05 – Mentorer Træner Kolleger Med Varierende Metoder Og Kvalitet
#06 – Vi Har Personafhængighed På Kritiske Opgaver
#07 – Vi Har Ikke En God Kobling Imellem Strategi, Mål Og De Nødvendige Kompetencer
#08 – Vi Bruger Meget Tid På Træningsplaner Og Kompetenceoversigter – Og På Linket Imellem De To
#09 – Vi Oplever Brud På Sikkerhedsforskrifter Pga. Manglende Viden Og/eller Træning
#10 – Vores Kompetenceoversigter Er I Forskellige Formater Og Kan Ikke Ses På Tværs I Organisationen
#11 – Vi Taber Viden Og Produktivitet, Når En Nøglemedarbejder Stopper
#12 – Vi Har Svært Ved At Dokumentere Træning Af Medarbejdere (compliance Og ISO)
#13 – Vi Oplever, At Standarder Og Instruktioner Ikke Følges, Da De Ikke Er Let Tilgængelige
#14 – Vi Bruger Meget Tid På At Lave Og Opdatere Standarder Og Instruktioner

Skal du med på holdet?

Følg udviklingen! Få Flexkoms nyhedsbrev og bliv opdateret på aktuelle emner indenfor træning, kompetencestyring, Lean osv.
close-link
Back To Top
×Close search
Search